måndag 2 juli 2018

Julita revisited


Det är nästan precis två månader sen jag var på Julita senast och idag bar det iväg dit igen. Det är ju ett jättestort ställe med mycket att se, så vi hängde på låset när de öppnade kl 10.

Från början var det väldigt lugnt och folktomt så man kunde släntra omkring och titta in i skansen-husen, t ex.


Fint, va!

Vi gick även förbi Pettson och Findus' lilla stuga men där var ingen hemma. Det var nog för att Findus busade omkring i örtagården...


... som för övrigt var väldigt trevlig.


Naturligtvis var vi tvungna att titta in i växthuset och dregla över alla de fina pelargonerna.


Vill ha!
Jag gick ju på visningen i Stora huset när jag var där i maj men det hindrade inte att jag gick en visning idag igen. Det var en annan guide idag och det gör ju skillnad.


Jag lärde mig senast att det inte finns någon annanstans att äta i närheten av Julita än värdshuset och caféet (om man inte räknar med pizzerian i Äsköping, förstås!), så vi hade ställt in oss på att äta på en av dem. Det visade sig att salladerna på caféet var slut så det fick bli värdshuset. Där hade de tydligen inte räknat med att det skulle komma lite extra besökare inför Rosens dag, så det tog närmare trekvart att få maten (som visserligen var väldigt god, men...) - därför missade vi den guidade visningen i rosenträdgården. 😞  


Men som tur var så missade vi inte veckans temavisning - om utgrävningen av Julita kloster - som guidades engagerande av arkeolog Maria Ingras, som till vardags är chef där, tror jag.

 

Och naturligtvis tog vi oss en sväng i butiken på vägen ut där jag passade på att fylla på mitt lager av te med Julitas egna Trädgårdste. Nu har jag nog te så jag klarar mig till nästa sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndagsbrunch med shuffleboard

  Så här en vanlig söndag i april kan det vara trevligt att hitta på något roligt - gärna något som innefattar mat. Och då är ju söndagsbrun...