onsdag 11 september 2019

Studiebesök i nya Studenthuset


Idag var vi på möte i det nya Studenthuset (det borde kanske heta Hiskliga Huset). Som vanligt i Grannbyn smäller man gärna upp ett högt hus mitt ute på slätta med bara låga hus runtomkring så att det verkligen syns! Men jag har blivit varnad för att uttala mig alltför negativt om det - det lär vara någon kollegas dotter som har ritat det. (Någon kollegas treåriga dotter då, förmodar jag.)

Men trots att det inte direkt förgyller omgivningen utifrån, så var det faktiskt riktigt fint på insidan.


Och studenterna verkar ju gilla det och det är väl huvudsaken.


Det är även ett väldigt "ungdomligt" och "modernt" hus, vilket innebär att ingen över 35 klarar av att vara där särskilt länge. Vårt möte t ex var i trappan mellan plan 2 och 3. På allvar, vi fick sitta på trappsteg utan ryggstöd, armstöd eller stöd för laptops/anteckningsblock - och detta i två timmar! Min rygg sade upp sig efter de första 20 minuterna och det kommer nog att krävas en massa stretch, yoga och massage innan vi är kontanta igen.

Men lunchen var god. ÖstgötaKök driver den nya restaurangen och där fanns det en hel del gott att välja på. Och efter att vi gamlingar hade listat ut självbetjäningssystemet utan att skämma ut oss alltför mycket, fick vi ta med oss våra tallrikar och sätta oss och äta i trappan igen. Det visade sig nämligen att det inte finns tillräckligt med bord, så man får sätta sig där det finns plats!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag gör just nu mitt exjobb i arkitektur på Chalmers, där jag med ett kritiskt perspektiv granskat de rumsliga förutsättningarna för Vallabiblioteket i och med flytten till Studenthuset. Den andra bilden i det här inlägget är, precis som du påpekar, otroligt talande för att det är en byggnad som uppskattas av studenterna. Jag skulle vilja använda mig av den som förlaga till en linjeteckning, vilket innebär att den skulle publiceras, såklart med hänvisning hit. Skulle det vara ok för dig hade jag varit otroligt tacksam!
    Tack på förhand,
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, använd på bara! :-) Du kan få originalet om du tycker den är för liten - jag kan nog hitta det någonstans.

      Radera
    2. Tusen tack! Kvaliteten spelar inte så stor roll, så den duger fint som den är!

      Radera

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...