fredag 4 oktober 2019

Lima

Äntligen framme i Lima efter att ha varit på resande fot i nästan 24 timmar. Resan mellan Amsterdam var värst - 12 timmar och 45 minuter och jag sov väl sammanlagt en timme. Vi blev hämtade på flygplatsen av Angelica (guide) och Javier (chaufför) och kördes direkt till hotellet.

Eftersom vi kom fram till Lima så pass sent - och jag var så trött - så blev det bara sängen direkt när vi kom fram till hotellet. I morse däremot var vi uppe med tuppen. Vi blev hämtade av Angelica och Javier igen och fick först en guidad rundtur i bil och sedan en guidad vandring. Vi besökte katedralen, ett fransiskanerkloster och nationalmuseum. Det häftigaste var katakomberna i klostret men där fick man inte fota, tyvärr. Rundturen varade bara fram till lunch och sen fick vi klara oss själva.

Vi inledde med att testa nationalrätten Ceviche (fisk) som var jättegott och drack nationaldryckerna chicha morada och Inca Kola till (båda alkoholfria).

Sen gick vi ner mot vattnet. Där finns bl a Kärleksparken med Gaudí-inspirerad konst och en ”parapuerto” där skärmflygarna startar och landar. Naturligtvis var vi även tvungna att besöka en exklusiv galleria som är delvis inomhus och delvis utomhus men jag köpte faktiskt ingenting (Lovar!)

Imorgon bär det av till Cusco, som ligger på 3600 meters höjd. Jag hoppas verkligen att jag inte får höjdsjuka där!