söndag 26 juli 2020

Östgöta Road Trip 2020, del 1

Trots corona-tider och inställda teaterföreställningar kom vi iväg på vår traditionella road trip runt länet även denna sommar!

Den här gången började vi med kolhydrat-laddning på Boställets Vedugnsbageri, vilket ju var favorit i repris för mig eftersom jag var där för bara några veckor sen. Inte för att det gjorde något, det är ju ett väldigt trevligt ställe!


Jag passade även på att inhandla boken om Östgötska gårdsbutiker & kaféer, så att jag inte missar något. Dessutom fanns det trevliga recept i den.


Efter Bostället for vi vidare till Bländebo loppis...


...där det var så mycket folk och så trångt att man fick stå i kö! 


Vi kollade även in Björktorps Gröna, där jag fick lära mig hur kronärtskockor växer.


För att bli av med lite kalorier tog vi en lång promenad i Tinnerö eklandskap...



...där vi fick närkontakt med både flora...


...och fauna.



Efter en och en halv timmes traskande bland ekar och huggormar och får kände vi oss redo för lite fler kolhydrater och upptäckte pärlan Glasbruket i Borensberg. Både trivsam miljö och goda räkmackor. (Och riktigt te!)



Självklart var vi som vanligt tvungna att hinna med några medeltidskyrkor också. Årets kyrkor blev tre med märkliga namn och/eller arkitektur: Ekebyborna, Ask och Hagebyhöga.




Nöjda med dagen åkte vi vidare till Vadstena Folkets Park för mer mat och lite underhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...