lördag 10 oktober 2020

Road trip till Åtvid

Det var dags för en ny road trip! Egentligen skulle vi ha åkt mot Finspångs-hållet och ätit lunch på pizzerian i Igelfors men den var stängd för säsongen, tydligen. Det blev plan B i stället, som visade sig vara åt andra hållet.

Vi började med att spana in Magasinet i Linghem.


Linda köpte inte skor eller stövlar som hon brukar men hittade lite husgeråd i stället.


Och jag hittade en häst till min samling. Den kostade 30kr.
 

Sedan bar det iväg till Åtvidaberg där vi besökte Sri Lanka-hjälpen och Kenya-hjälpen. (Hjälpsamma människor Åtvidabergarna!)

 

På någon av Hjälparna - minns inte vilken - hittade jag en kamel i samma stil som min häst, så jag var naturligtvis tvungen att punga ut med 15kr för den.

På väg därifrån såg vi en av väggarna som håller på att prydas men vacker konst i det stora gatukonst-projektet som Norrköping tydligen inte ville (eller fick) vara med i.

Självklart var vi tvungna att posera framför konstverket.

Och sen rusade Linda och jag fram för att kolla lite närmare och prata med konstnären. Han skrev sitt namn åt oss på presenningen.

Jag förstår mig inte på folk som anser att gatukonst inte är "riktig" konst!

Vi började bli lite hungriga så vi styrde stegen mot Stadshotellet och åt lunch där.

Vi hade tänkt fika på anrika Sandelius konditori men inte nog med att de har förstört det genom att "modernisera" det (det ser nu mer ut som 90-tal än 50-tal), de stängde även när vi kom. Vi åkte vidare till Norsholm, där vi kastade i oss te och - i mitt fall - en biskvi, på Kapten Billes innan vi kom på att vi nog ville åka förbi Löfstad Handelsträdgård innan de stängde. Vi hade lite drygt en halvtimme på oss.

Men vi hann! Och medan jag funderade på att köpa grönkål till balkongen...

...passade de andra på att köpa tulpan- och narciss-lökar.

 

Det verkade även pågå en bröllopsfest på Löfstad. Vi såg limousiner och festklädda människor och precis när vi skulle åka därifrån lyckades jag få ett kort på (antagligen) brudparets ekipage - fast utan brudpar, som det verkar.

Snacka om fullmatad dag! Nu är det bara att se fram emot nästa utflykt. Det pratades om en grisgård utanför Finspång. Jag kan knappt bärga mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...