söndag 3 juli 2022

Snart skördedags

Nu börjar det snart närma sig skördedags på min balkong. Båda mina paprikaplantor växer och frodas. Idag räknade jag till 23 paprikafrukter på den ena plantan...

 
...och 13 st på den andra.

Däremot är jag inte helt säker på när de är helt mogna. Enligt  uppgift ska de bli c:a 6 cm, vilket jag tycker en hel del av dem är vid det här laget. Men enligt andra uppgifter så ska de skifta färg och bli ljusare när de mognat. Jag bestämde mig för att provsmaka och plockade den största paprikan jag kunde hitta...


...och skivade den till min knäckemacka med ost.
 

Den var liite skarp i smaken, tyckte jag - mer som en grön paprika än en snackpaprika (som den ska vara) - så jag ska nog avvakta lite till innan jag skördar resten.

Under tiden kan jag småäta på mina tomater, som är lättare att avgöra om de är mogna eller inte. Mina Prima Belle levererar.

Men jag kan inte påstå att min Prima Gold anstränger sig speciellt mycket. Kolla skillnaden i storlek på den (närmast) och den andra:

 

De är lika gamla så jag har ingen aning om varför den ena växer så det knakar och den andra bara växer ibland - men den lever fortfarande. Jag kanske får plocka tomater på den till jul - med lite tur...

Annars så väntar jag bara på att bladsallaten, morötterna och gräslöken ska bli klara så har jag en hel sallad sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tji fick vi

Nu när jag inte betyder garanterad undergång för Dolphins så fort jag visar mig på en basketmatch längre, har ödet tydligen hittat ett nytt ...