onsdag 13 juli 2022

Utflykt till Sörmland

 De flesta av mina road trips håller sig ju inom Östergötland men idag bestämde Maria och jag oss för att ta en sväng norrut - till Nyköping.

Vi tog den långa, sceniska vägen - Utflyktsvägen, tror jag den heter - och längs den hittade vi charmiga Tunabergs kyrka, som är väl värd ett besök.

 

Jag är ju omåttligt förtjust i kyrkor och framförallt när de är lite ovanliga och det var verkligen den här.

 
Den verkar också vara en levande kyrka, med bröllop och dop, vilket tyder på en aktiv by-gemenskap - sån't gillar jag.

 
Väl framme  Nyköping styrde vi direkt stegen mot Stora torget och Turistbyrån (via S:t Nicolai-kyrkan) för att gå stadsvandringen som Sörmlands länsmuseum håller i. Dagens tema var parker och trädgårdar, vilket inte verkar vara Nyköpings starka sida (i alla fall inte parker) men vi fick en oväntad bonus när två boende dök upp när vi stod utanför Skutskepparen och vi fick se hur det såg ut bakom planken. 

 
Efter stadsvandringen var det dags för energipåfyllning, så vi förflyttade oss till Kumlins konditori för en surdegsfralla och lemonad.


Efter det var det dags för Nyköpings stads teaters dramatiserade stadsvandring Kungens lille narr, som handlade (mest) om den största skådespelaren under början av 1800-talet, Lars Hjortsberg, och hans besök i Nyköping 1843 (där han dog).

Det var en väldigt trevlig föreställning med duktiga skådespelare och ett kul manus. Väl värt!
 

 

 

När vandringen/föreställningen var över så satte hungern in och vi gick till Hellmanska gården, som vi hade spanat in tidigare, för en sallad.  

Vi hade uppmärksamt sällskap hela tiden.


Vi hade även spanat in några butiker vi ville besöka men det verkar som om de stänger kl 17 i Nyköping, så vi hann inte med det vi hade tänkt. Så vi åkte hemåt igen - via ett snabbt besök på Nyköpingshus.


Men det fanns mer jag hade velat göra i Nyköping, så jag får nog planera in en tur dit igen snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndagsbrunch med shuffleboard

  Så här en vanlig söndag i april kan det vara trevligt att hitta på något roligt - gärna något som innefattar mat. Och då är ju söndagsbrun...