onsdag 14 september 2022

Kulturonsdag, del 1 - Vreta kloster

 
Idag hade Anneli och jag bestämt oss för att ta en ledig dag och uppleva lite kultur. Vi hade bestämt oss för att åka mot Motala och stanna till här och där om det var något som såg trevlig ut. Och det var det ju!

Vreta kloster låg på vägen och lockade, så naturligtvis blev det ett besök där - både inne i den fina kyrkan...

 
...och ute i den ännu finare klostergången. Jag är ju väldigt förtjust i klostergångar överhuvudtaget men med de vackra, höstliga lövverken var det här nog de vackraste jag någonsin sett.

 
Det fanns även ett litet museum med diverse intressanta stenbumlingar.

 
Hade vi vetat att man kunde sätta sig ner och äta medhavd matsäck inne i museet hade vi nog haft med oss lite fika. Eller... ja, Anneli hade ju med sig frukostkaffet, förstås.

 
 Efter att vi hade beundrat Vreta kloster for vi vidare och stannade till vid Bergs slussar...


...där jag träffade på ett gäng keliga akitor.

 Och fotade lite.

Del 1 av kulturonsdagen avslutades med fika och en delad räkmacka (och lite paj till mig) på Brunneby. (Och det blev lite handlat där också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Två churros skulle gå över gatan

Idag var det sista soppteatern för säsongen. Den hette Två churros skulle gå över gatan och var bra mycket roligare än det låter. Det börjad...