tisdag 30 januari 2024

Maljaktsuppdatering

Om någon undrar så kan jag berätta att maljakten fortgår. Varenda ledig stund går jag igenom de svarta sopsäckarna med kläder och textilier (på balkongen) och synar, skakar och borstar allt innan jag antingen lägger det i en plastback eller i en ny sopsäck. På det sättet vet jag att åtminstone de plaggen är malfria.

Jag har även inhandlat malfällor från Anticimex - de ser ut så här:

 
...och verkar faktiskt riktigt effektiva. Det har fastnat några (totalt fem st) malar i tre av de fyra fällorna. Så här ser det ut:

De är faktiskt ganska små, så jag hoppas det är bebisar som inte hunnit lägga några ägg än...

Men sedan har det faktiskt varit ganska lugnt. Inga fler malar i fällorna och jag har bara sett ett "fladder" de senaste tre dagarna, så Peppar, Peppar - det kanske är på rätt väg. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...