onsdag 7 februari 2024

Bengt Lindström

 
Idag gjorde Kulturföreningen en utflykt till Galleri Sander och Bengt Lindström-utställningen där.

Jag måste erkänna att jag inte visste mycket om honom innan men vi fick en intressant guidning av galleriägaren. Nu vet jag att Bengt Lindström är en av våra svenska konstnärer som är mest känd internationellt och som tjänade stora pengar på sin konst redan under sin livsstid. (Ingen svältande konstnär på en vind i Paris, där inte...).


Och det var väl en himla tur att han tjänade så bra med tanke på hur mycket oljefärg det gick åt till hans konstverk. De är inte bara stora, utan tunga också. Den på bilden ovanför väger 55 kilo!

 
Och den vävda mattan gick inte av för hackor, den heller! Det är ingenting för en vägg i en vanlig villa eller lägenhet!

 
Jag gillade nog litografierna bäst. Och om jag någonsin får 7 rätt på travet kanske jag har råd att köpa en också.


Men jag köpte faktiskt inget, inte ens en dalahäst i Bengt Lindström-färg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...