söndag 21 juli 2024

Årets Shakespeare

Det var dags för årets traditionella Shakespeare-tur och vi inledde med lunch vid vackra Tannefors slussar på vägen dit. Just när vi satte oss ner höll en båt på och slussade och jag blev så fascinerad att jag glömde fota maten!😉

Lite svårt att tro, kanske, men det finns faktiskt en båt i slussen, den är bara så långt ner att den inte syns.

 
Inte så konstigt med tanke på hur djup slussen är.

 
Men den tog sig igenom till slut.

 
Efter lunchen drog vi vidare till Sharpman Sport i Hogstad.

 
Från början hade vi tänkt luncha där men vi var ju fortfarande mätta efter Tannefors, så det fick bli en varsin glass istället.

 
Lite glass slinker ju alltid ner och förutom den köpte jag en t-shirt från Barbour på rea och Maria och Klas köpte kattsand billigt.

På vägen därifrån upptäckte vi Hogstad kyrka och kom på att vi inte hade besökt den tidigare (och så kan vi ju inte ha det!).

 
Som kyrka betraktad var den ganska trist men den hade en absid och coola skulpturer, bl a en väldigt lidande Jesus på krucifixet.

 
Jag var naturligtvis tvungen att få en bild på mig framför kyrkan.

 
Hermelins gårdsbutik låg på vägen mot Vadstena, så vi gjorde ett stopp där.

 
En väldigt trevlig gårdsbutik - snyggt upplagt och fräscha grönsaker (och självplock) men eftersom det var en varm dag och ingen hade med sig någon kylväska, så blev det inget köpt den här gången.

 
När vi kom fram till Shakespearefabriken möttes vi av regissören som höll ett litet föredrag om Lika för lika och tiden och miljön den utspelar sig i.

 
Det var även underhållning i foajén i form av musik...

 
...poserande...

 
...och information på hög volym av skådespelarna. En av de saker jag gillar allra bäst med Shakespearefabriken är att skådespelarna minglar med publiken både före och efter föreställningen. Det känns så avslappnat.

Scenografin var också riktigt snygg. Faktum är att jag tycker nog årets föreställning var en av de bästa jag sett - och jag har alltid varit nöjd under de år jag har besökt dem (20? 25?)

 
Undrar vad de ska spela nästa år...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Östgötadagarna 2024 - Lördag

Jag får nog skärpa mig! Jag har aldrig fotat så lite på en Östgötadag förut. Och inte en enda bild från Borensberg, där vi inledde vår dag. ...