söndag 14 juli 2024

Borås, Borås

Jag hade faktiskt glömt bort att jag fick en resa i present vid min ... ähum 27-årsdag förra året men Annika hade koll. Så nu i torsdags bar det av mot Borås. 

Vi fikade givetvis på vägen - med utsikt över favorit-ruinen, förstås.


 

När vi checkade in upptäckte vi att Textilmuseet låg bara ett kvarter från hotellet, så det fick bli första anhalt. Men eftersom det var lunchdags så inledde vi med lite lunch.


Där fanns flera intressanta utställningar där man inte bara fick se den glamorösa modevärlden, utan även den grymma baksidan av industrin.

 

 

 
Sedan strövade vi omkring på stan ett tag. Den är riktigt gullig med några trevliga butiker. Annika passade på att fylla på te-lagret och jag hittade tre blusar (nya) för 166kr/st i en nyöppnad butik och en sidenblus från Cos för 85kr på Stadsmissionen.

 

 


Vi åt gott på Khoi, en vietnamesisk restaurang och tog sedan en sväng till Stora torget. Där pågick "Sommartorsdag" med uppträdanden, bl a med ett Borås-band som tydligen hette Liljeberget som vi lyssnade på en stund.

 

 
Vi promenerade vidare ner till Stadsparken och flodpromenaden där vi hittade ett trevligt café (Viskan) och tog en kopp te.


På vägen tillbaka till hotellet stannade vi till på Stortorget igen och lyssnade lite på Mapei.

En riktig heldag, alltså! Man somnade ovaggad på natten sen, vill jag lova...

Dag två inleddes (efter en bastant hotellfrukost) med ett besök på Laxtons hemsökta museum.


Man fick tyvärr inte fota därinne men Annika verkar ha haft onda aningar redan på väg in!

Njae, faktum är att vi båda tydligen är totalt okänsliga för "stämningar", så märkte bara av lite torrhet i halsen av någon slags rökelse i luften därinne samt lite början till huvudvärk efter att ha försökt läsa på texttavlorna i skumrasket. Men jag är säker på att många andra kände av olika vibbar därinne - det var väldigt snyggt gjort för övrigt. Rekommenderas!

When in Borås måste man ju gå på lite outlets, tänkte vi, och begav oss av mot en outlet som hette Erikson & Larson. Där hade de ganska mycket herrkläder men även dam och jag lyckades hitta några blusar och en kavaj till fyndpris. (Alla Hope-kläder - Herr och Dam - kostade t ex 350kr/st!)


Vi drog vidare mot Ellos Group Outlet men gjorde en liten avstickare till Bruket i Viared för lunch först. Populärt ställe, tydligen, för halva Borås och en hel massa turister var redan där. Vi fick stå i en låång kö men vi härdade ut och lyckades komma fram och beställa till slut.


Maten (för att inte tala om efterrätten) var god och omgivningen väldigt snygg men butiken var lite för shabby chic för oss så det blev inget inhandlat där.


Vi fortsatte till Ellos-outleten och där kom resans första och enda besvikelse. Inhyst i någon gammal industrilagerlokal med kläder lite huller om buller på ställningarna (och lite på golvet), det kändes verkligen sunkigt. Alla loppisar jag någonsin varit på har varit både fräschare och mysigare. Dessutom verkade de mest sälja kläderna som ingen annan ville ha (framförallt storlekarna 34-36 och XS-S!). De hade väl några enstaka möbler och elektriska apparater mm som var hyfsade men överlag gav de bara intryck av att vara Varorna Som Gud Glömde.

Entrén såg lovande ut men...


Där blev vi inte långvariga och vände kosan hemåt igen.

Wow, vilken resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Östgötadagarna 2024 - Lördag

Jag får nog skärpa mig! Jag har aldrig fotat så lite på en Östgötadag förut. Och inte en enda bild från Borensberg, där vi inledde vår dag. ...