torsdag 30 september 2010

Englandsturné, del 3 – Mycket Jane Austen blir det...

På morgonen åt vi en snabb frukost på Costa Coffee (som till min stora lycka visade sig ligga på samma ställe som The White Hart Inn där familjen Musgrove bor när de kommer till Bath för att handla bröllopskläder till sina döttrar i Övertalning!) och rusade iväg för att hänga på låset till The Jane Austen Centre när de öppnade kl 0945.

Där köpte vi biljetter till en guidad walk och till en föreställning på kvällen, som liksom av en händelse skulle ges på vårt hotell. Walken var väldigt trevlig men naturligtvis var jag tvungen att rätta guiden vid ett tillfälle. Han påstod nämligen att det var Laura Street Anne Elliot och Mrs Russell promenerade längs när de såg kapten Wentworth, men alla vet ju att det var Pulteney Street! Dessutom åkte de vagn. Jag borde nog leda de där guidade turerna snarare än gå på dem!

Sedan gav vi oss av på en egen liten rundtur...


Vackert, eller hur?


Marie fotade massor!


...och sedan åt vi lunch på italienska.




Efter lunchen tog vi några timmar ledigt från Regency och vältrade oss i Antiken på Roman Baths.



Efter det var det tillbaka till Jane Austen i form av en teatermonolog, Cheer from Chawton, av och med en amerikansk (?!) kvinna, Karen Eterovich. Oerhört bra!



Publiken var tidstrogen. (Nåja, inte riktigt alla!)

Efteråt gick vi ut igen för att ta en promenad längs floden och stötte på det här:

Tvära kast i Bath, tydligen: Från romartiden via Jane Austen till Star Wars?



Det var i alla fall vackert vid floden (Avon, men inte densamma som i Stratford) och sedan fick Marie äntligen sin öl!


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Event på Akademikliniken

  Jag har många gånger gått förbi Akademikliniken och funderat på om jag inte borde gå in och se vad de kan göra för mig. Det finns ju en up...