söndag 19 september 2010

Valmakt!

I morse var jag och utövade min medborgerliga makt (naturligtvis iförd mina nya örhängen!). Jag hängde väl inte direkt på låset på vallokalen kl 8 men jag var där ganska tidigt. Det är lite speciellt att rösta på valdagen, tycker jag, och jag gillar att bli antastad av de olika partiernas representanter som vill ge mig sina valsedlar när man är på väg in i vallokalen. Jag tar emot alla valsedlar jag blir erbjuden och sedan går jag och plockar till mig dem som jag inte har fått ur stället inne i vallokalen innan jag går bakom skynket för att stoppa ner de rätta valsedlarna i kuverten. Inte för att det är speciellt hemligt med hur jag röstar utan för att det är så man ska göra!

Tyvärr visade det sig, när jag följde den snitslade banan till vallokalen, att det bara var en partirepresentant (Vänsterpartiets) som var morgonpigg nog att vara på plats när jag kom, så jag fick plocka ur alla de andras valsedlar ur stället alldeles själv. (Dålig stil, tycker jag!)

Det är viktigt att rösta! Annars har man ju absolut ingen rätt att gnälla under fyra års tid om det skulle visa sig att "fel" parti (block) vann och kan inte klappa sig på ryggen och känna sig duktig om "rätt" sida vinner.

Så nu är det bara att sätta sig ner och vänta på valresultatet! (Jag orkar inte sitta uppe under valvakan. Jag nöjer mig med att få höra det till leda på radion i morgon bitti!) Skönt att det snart är över för den här gången. Jag tror inte jag hade stått ut med att höra mer tjafs och valfläsk från samtliga politiker. Tack och lov att det är fyra år kvar till nästa val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doktor Glas

  Eftersom vi förra gången fick åka hem igen besvikna pga inställd föreställning av Doktor Glas, var vi inte säkra på att den inte skulle b...