söndag 28 november 2021

Julkul i Kalmar

Dags för första julmarknaden för året. Och det bar av söderut! Lite förvånande började landskapet utanför tågfönstret se ut så här efter Linköping:

 
Jag började hoppas på en vit julmarknad i Kalmar också men - trots att det var svinkallt när vi bytte tåg i Alvesta - så försvann snön strax före Kalmar och det blev grönt igen...

Väl framme i Kalmar - efter en ganska lång tågresa - var vi lite hungriga, så vi bestämde oss för att börja med lunch. Och eftersom det finns en trevlig restaurang på slottet så fick lunchen bli där.

 
Det var även ganska skönt att värma sig efter den ganska kyliga promenaden från stationen. Och gott te hade de där också!

 
Sedan gav vi oss i kast med själva julmarknaden! Vi började i matboden.

 
Jag var inte så lite sugen på att köpa korv när den var så här tjusigt upplagt men bestämde mig för att inte köpa någon mat alls, eftersom det var en lika lång tågresa hem sen. Men visst ser det gott ut!

 

Faktum är att jag inte köpte någonting alls på julmarknaden. Men för mig är julmarknader mer en upplevelse än ett shoppingtillfälle (faktiskt!). Maria däremot, köpte lite julklappar och presenter.

 
Vi hade hoppats på att de hade guidade visningar på slottet men det visade sig att de bara hade en - och den missade vi med en kvart. Så tyvärr blev det ingen visning. (Vad är det för idéer att bara ha EN visning per dag på en julmarknad!?)


Så vi gick in till stan och letade reda på Kullzénska caféet som jag varit på en annan gång och fikade istället. Vi behövde ju stärka oss inför tågresan hem...


Vid det laget var det ju redan mörkt och på vägen till stationen vände jag mig om och såg att Kalmar är fint även i mörkret!


Nästa vecka blir det förhoppningsvis en ny julmarknad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påskfika

När jag var barn var Långfredagen verkligen den längsta dagen på hela året - c:a  72 timmar lång. Eller, så kändes det i alla fall. Allting ...