onsdag 5 oktober 2022

Mysdag i Tranås

En tråkig, regnig dag i början på oktober är ju perfekt för lite egenvård, så Anneli och jag tog semester och åkte iväg till Badhotellet i Tranås

 
Vi bokade Dagspa Deluxe-paketet och det var väl värt pengarna.

Man inledde med (alkoholfri) välkomstdrink och sedan inleddes Spa-ritualen!

 
Efter att ha tvättat oss och skrubbat oss i duschen och värmt upp oss i bastun, så var det dags för isskrubb! Och när man hade skrubbat sig kall med isen var det dags för bastun igen...


Därefter följde "fotbegjutelsen". Först ett varmt, väldoftande fotbad och sen skölja av fötterna med kallt vatten. (vid det här laget började jag ana ett mönster av varmt/kallt i Spa-ritualen)


När vi var klara med fötterna tog vi en liten fruktsallad-paus och drack lite vatten...


...och så på't igen! Nu var det ansiktets tur. Ansiktstvätt följt av guldmask, som fick sitta på någon kvart i ångbastun.


Efter ångbastun avsköljning av mask och "begjutande" med kallt vatten i ansiktet. Egentligen skulle vi ha gjort "blixtbegjutningen" också (se bilden bredvid Anneli - OBS! iskallt vatten) men vi bestämde oss för att hoppa över den...
 

I stället kopplade vi av i den varma poolen en stund, innan... 

...det var dags för ljusrummet!


Det var väldigt ljus i ljusrummet men konstigt nog verkar inte kameran uppfatta det, så man ser inte riktigt hur ljust det var på bilderna.

Sista steget i Spa-ritualen var handkuren, där man masserade in handkrämen med stenar och tryckte med stenarna på olika ställen i och på händerna. Det fanns instruktioner på väggen vad de olika tryckpunkterna var bra för, typ hjärtat, sänkt blodtryck, mot astma osv. Gammalt skrock men kanske det inte är helt fel...

Spa-ritualen gör man på en speciell avdelning och när vi var klara med den och kom ut i "resten" av spat, kände vi oss så morska att vi gick ut och badade i bubbelpoolen utomhus. Man kände sig lite som en viking! 😉

Det tog en stund innan bubblorna kom igång men sen blev det rejält bubbligt.

Det var faktiskt förvånansvärt varmt ute för att vara början av oktober, så jag frös inte alls - ens när jag gick (kravlade) upp ur poolen.

Innan det blev dags att åka hem passade vi på att äta en skagensmörgås till lunch. Den var riktigt god och vi stod oss bra på den (och frukten vi hade ätit) hela vägen hem.

Jag hade ganska höga förväntningar på spa-paketet men jag blev knappast besviken, snarare tvärtom. Hit vill jag åka fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...