torsdag 25 januari 2024

Malpåsar


Malbekämpningen fortgår! Så här ser det ut i mitt vardagsrum för tillfället. I princip allt jag äger som är tyg eller tygrelaterat ligger nerpackat i antingen plastbackar (det är sånt som har varit i minusgrader på balkongen eller som jag har gått igenom med förstoringsglas) eller i plastpåsar eller -säckar (sånt som ska gås igenom noga). För säkerhets skull öppnar jag säckarna och påsarna på balkongen, utifall det skulle flyga ut en mal.

Men nu tror jag i alla fall att jag har hittat "boet", alltså ursprunget till malangreppet - min gamla Amerika-koffert där mattan låg. Den har nu tvättats ur med ättiksprit och vinäger (som sägs vara mal-äggs och mal-larvers bane) och den ska nu bevakas noga, så det inte sker några fler utbrott.

Jag har i alla fall inte märkt några fler "fladdrisar" på ett tag, vilket jag tolkar som ett tecken på att mal-populationen minskat markant. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...