söndag 14 januari 2024

Matmilen igen

Det har varit Matmilen igen och Maria och jag svalt hela förmiddagen för att vara riktigt hungriga kl 12 när vi började på Café Täppan.

 
Där fick vi en smaskig citronfromage - kanske inte det bästa att börja med. Vi hade hellre sparat den till sist men nu var det som det var. Och himla god var den!

 
(Jag hade lyckats glömma min telefon hemma, så alla foton är Marias - utifall någon undrar varför det bara är bilder på mig...) 

Ställe nr 2 var Pinchos, där vi fick smaka på en beef taco, som var riktigt god.

 
Sedan bar det av till Skrymslet under trappan som bjöd på dillkött (veganskt, förstås) även det riktigt gott.

 
Det minst upphetsande stället var - precis som i höstas - Taco Bar. Vi fick var sin liten taco, som var helt ok men inget speciellt.

 
"Milen" avslutades på Glokala haket där det behövdes skohorn för att ta sig in. De har 16 platser och det blev snabbt fullt när flera stora sällskap om sex och åtta personer dök upp samtidigt. Det är lite konstigt att man inte från Matmilens sida kollar att restaurangerna har plats för alla betalande.

Maria och jag lyckades komma precis innan några större sällskap och hade sån tur att ett litet sällskap om tre precis skulle till att gå när vi kom. Så vi kastade oss på deras bord och fick bit varsin vegansk smörgåstårta. Den var förvånansvärt god!


Jag, som anser mig som veteran eftersom jag har varit på en Matmil tidigare, upplevde att det var dubbelt så många deltagare (säger man så?) som i höstas. De små ställena var smockfulla hela tiden och även på ett stort ställe som Pinchos fyllde matmilarna upp halva lokalen. Och jag, som undrat hur de kan få det att gå ihop när det är så billigt, fick nog mitt svar. Det de förlorar på maten tar de in på öl och vin! I princip alla vi såg beställde in vin och öl på alla ställena. Det såg lite vingligt ut för vissa efter ett tag 😊

Jag vill nog gå på nästa Matmil också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...