måndag 2 september 2024

Clivia-separation

Eftersom fönsterbrädena i min nya lägenhet är smalare än i den tidigare och jag inte har hittat någon annanstans att ha min gamla clivia, har jag fått komma på en annan lösning.
 

Dessutom visade det sig att den gamla arbetshästen hade fått två nya "bebisar" sen jag planterade om den senast. Jag vet inte om det är för att den börjar bli gammal men numera sitter bebisarna så tätt inpå "mamma-plantan" att det nästan är omöjligt att få loss dem utan att något går sönder.

 
Jag lyckades i alla fall få med mig några små rötter till den ena bebisen.

 
Och den ser ganska pigg ut i sin nya kruka.

 
Den andra bebisen blev lite "knäckt" när jag försökte få loss den, så den får vi se om den överlever.

 Den har inte dött än i alla fall...

 
Men mamma-plantan får nog gå till de sälla jaktmarkerna - eller åtminstone till biogas.


Det känns dock lite sorgligt. Jag tror jag har haft den i nästan 25 år och den har levererat fina blommor hela tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya köksstolar

Jag har ju haft lite ont om köksstolar sen flytten, en stol satt jag ju sönder redan innan och en förolyckades i flytten, så jag hade bara f...