söndag 8 september 2024

Östgötadagarna 2024 - Söndag

Östgötadagarna pågår ju som tur är i två dagar - så man hinner med mer. Igår var det Fab4 som roade sig sydväst och idag var Dynamiska Duon och gjorde nordväst osäkert. 

Jag var nästan lika dålig på att fota idag som igår men några bilder fick jag till.

 
Vi inledde i Skärkind med fika på Galleri Li och ett besök i Skärkind kyrka. Det var en väldigt vacker (och stor!) kyrka. Bilden gör den tyvärr inte rättvisa.

Utanför kyrkan fanns det en "frälsarkrans"...

...med "pärlor" som ska ge tröst och livsglädje. Lite gulligt!


Det fanns en liten loppis bredvid galleriet också. Det blev ingenting köpt där men jag blev lite imponerad av kjolen som var sydd av en skinnkjol och gamla slipsar...

 
Efter besök på några hembygdsföreningar (utan foton) svängde vi förbi Åkerby gård, där vi hade hört att Lingon och Dill erbjöd god mat från grillen.

 
Och det var verkligen god mat - jag valde en "burgare" med fläskkarré och Maria en med pulled pork.

 
Mätta och belåtna begav vi oss till Vånga Wine, där guidningarna egentligen var över men de förbarmade sig över oss och vi fick en visning i alla fall.

 
Vi fick smaka på de olika druvorna men tyvärr får man ju inte köpa vin - än! Med lite tur kanske man kan köpa med sig en flaska hem nästa år...


Vårt sista stopp var på Kapten Billes i Norsholm, där de bara hade två glassmaker kvar, så det blev jordgubb- och fläderblomssorbet för mig och blåbärsglass för Maria.


Och vi hade som vanligt tur med vädret!😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya köksstolar

Jag har ju haft lite ont om köksstolar sen flytten, en stol satt jag ju sönder redan innan och en förolyckades i flytten, så jag hade bara f...