lördag 25 december 2010

Jul

Igår var det julafton! (utifall ni missade det) Det betyder att idag är det juldagen och jag vaknade kl 12.59 och var precis slut. Det beror nog mindre på att jag drack ett helt glas (snaps-glas tror jag det var – det stod Helan går! på det) med Bailey's efter maten och mer på att en liten två-åring sprang omkring och utfärdade order hela kvällen: ”Fasse kom!”, ”Fasse kypa!” (OBS till mig själv: kom ihåg knäskydden nästa gång!), ”Fasse jaga!”, ”Jaga Fasse!”, ”Fasse hoppa!” (varvid Fasse naturligtvis svarade ”Hur högt?”!) osv. Det är svårt att tänka sig att jag en gång såg fram emot att han skulle börja gå och prata. Han var så mycket mer lätthanterlig förr!

I övrigt avlöpte julafton utan några katastrofer, med god mat och klappar.



Tomten blir bara sötare och sötare för varje år. Jag minns Tomten från min barndom som en äldre herre med skägg som faktiskt inte var helt olik morfar. (Det gick aldrig att jämföra likheten mellan Tomten och morfar, eftersom morfar alltid upptäckte att han hade slut på cigarrer och gick ut för att köpa nya och Tomten alltid råkade komma exakt tre minuter och 14 sekunder efter att morfar hade gått iväg och alltid hann gå iväg igen exakt tre minuter och 27 sekunder innan morfar kom tillbaka igen (ibland med cigarrer) - så man såg dem aldrig samtidigt. Intill denna dag har jag hittills inte träffat en annan människa som hade sådan otur med att missa Tomten som morfar!) Men den gamle Tomten kanske har gått i pension och den nya generationen har tagit över? Inte mig emot, den nya, söte Tomten är mycket mer pussvänlig – inget sticksigt skägg!

Faktum är att det kom en skum typ och ringde på dörren och påstod att han var Tomten men varken Vidde eller jag blev speciellt imponerade av honom. Han hade i alla fall med sig julklappar till Vidde så vi tolererade honom. Vidde fick bl a ett stoooort paket:


(Det var en gunghäst från Fasse och gammelmorfar)


Han fick även en ballerinakjol och en tiara, som hans mamma och jag (och han själv) tyckte han var urgullig i! (Hans pappa, med vanlig manlig fördomsfullhet, tror att han ska bli transa -eller ännu värre - bara för det!)



Själv fick jag en fin tavla, signerad av den store konstnären själv. Om det hade rått något tvivel, kom han själv fram tjugo gånger under kvällen, pekade på tavlan och sa: ”Ja gjode den!”.


Damien Hirst har all anledning att oroa sig!


Juldagen har, som sagt, passerat som i en dimma och tillbringats till största delen i tvättstugan. Ikväll ska jag gå och lägga mig tidigt, så att jag klarar av den kommande veckans rea-fyndande, som jag hört ryktas börjar imorgon.

2 kommentarer:

  1. det verkar som det var en roligt kväll hos Vidde!
    Vaddå ballerinakjol och en tiara?? vems idé var det? :)
    är du redo för imorgon?
    Vi åker till stan kl10. Michelle och jag alltså... Göran stannar hemma.
    Du får rapportera vad du hittar ok?
    kram

    SvaraRadera
  2. Vadå "vems idé"? Han önskade sig ju det. Han vill ha en utklädningslåda, som de har på dagis. Nästa år ska han få huggtänder och en cape ;-)

    SvaraRadera

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...