tisdag 14 juni 2011

Shorts

Jag kom på att jag nog har glömt att rapportera ett litet reafynd.

Det är mina nya jeansshorts som jag har letat efter länge men inte riktigt hittat vad jag vill ha förrän för några veckor sedan. Jag tyckte jag var fiffig och beställde två storlekar på en gång eftersom jag inte visste hur de var i storlekarna. Det visade sig att de inte var i stretch. Och… mycket riktigt visade det sig också att jag egentligen skulle ha behövt en storlek mitt-i-mellan de båda (Det händer ofta nuförtiden. Jag fattar inte – har de ändrat standarden på storlekar? Varför finns det inte halvstorlekar? Som (ibland)på skor?)

Det ena paret var liiiite tight i midjan men satt för övrigt bra. Det andra satt liiiite löst. Då bestämde jag mig för att ta den större storleken och skicka tillbaka de andra. (Det händer också ofta nuförtiden. Jag fattar inte det heller!)

Just nu känns de som om de vuxit lite (typiskt!) men det är OK i alla fall. Blir de för stora kan jag alltid använda skärp. Hade jag köpt de mindre hade de omedelbart krympt och jag hade inte kommit i dem på hela sommaren.


Men för att återgå till det där med att välja storlekar, så är jag nästan lite oroad över att jag helt plötsligt (för några år sedan) började välja storlekar som är lite på gränsen till för stora. Det hade varit helt otänkbart förr i tiden! Jag minns t o m när jag vägrade visa mig i ett par jeans som jag fick på mig utan att lägga mig på golvet, hålla in magen tills jag blev blå och dra upp dragkedjan med en tång! (Ännu bättre om jag var tvungen att be någon annan – pappa oftast – att hjälpa mig dra upp dragkedjan!). För något år eller så sedan köpte jag en svart sammetskjol som jag också provade i två storlekar. Den ena satt fullständigt perfekt men av någon anledning bestämde jag mig för att köpa en storlek större. Jag har haft den på mig en gång men höll på att bli tokig av att den snurrade omkring i midjan hela tiden. Det värsta var om jag vände mig om för hastigt för då stannade kjolen kvar i ursprungsläget och jag var tvungen att dra den rätt ett halvt varv igen.

Men vad beror det på – att jag börjar få en sådan förkärlek för stora kläder? Är det åldern? Eller är det en föraning? Kommer jag om några år att vagga omkring i Demis Roussos-kaftaner som om jag aldrig hade gjort annat? (Ryyyyys!)

Hoppas det är något övergående.

2 kommentarer:

  1. Haha vad du är rolig!!! Demis Rousos!!! Jag kommer ihåg honom :)
    Det är skönt med kläder som är inte tighta... men överdriv inte!!
    Så stor är du inte!!
    Du vet till vem du kan ge bort dem som har blivit små ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, jag vet faktiskt inte vem som är stor nog att ta över mina för stora kläder :-) Det bästa (!?!) är ju att jag har lite utrymme att växa i...

    SvaraRadera

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...