torsdag 24 januari 2019

Konspiration eller inte?



Ibland vet man inte riktigt vad man ska tro. Har månlandningen verkligen ägt rum? Har verkligen ödlor från rymden tagit över världen? Styrs Donald Trump av sin toupé?

Kent Werne har skrivit boken Allt är en konspiration och berättade på ett väldigt intressant sätt om olika konspirationsteorier och deras historia - som många gånger är äldre än man kanske tror. Tempot drogs ner lite under själva samtalet efter föreläsningen, när någon professor (vars namn jag har glömt) ställde "intelligenta" frågor. Och ännu mer under frågestunden efter, när publiken skulle ställa sina oerhört långa, invecklade frågor som oftast börjar med "Jag har hört/har läst/tror/tycker..." och lika ofta slutar med "Vad säger/tycker/tror du om det?" I båda fallen tyckte jag faktiskt att Wernes svar var både genomtänkta och utvecklande.

Jag blev riktigt sugen på att läsa mer om konspirationsteorier, så jag passade på att köpa boken också.


Frågan är om man törs tro på något efter att ha läst den! Återkommer om det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...