onsdag 16 oktober 2019

Santiago de Chile


Äntligen nere på normala nivåer igen! Santiago ligger visserligen 560 m.ö.h. men med tanke på att jag har befunnit mig på över 3000 meters höjd i nästan tio dagar så har det varit underbart att komma ner under 1000 meter. Det tyckte tydligen hela min kropp för jag har sovit som en stock i natt och var helt bombad i morse när vi skulle upp och åka på en stadsrundtur i Santiago,



Själva rundturen bestod i de obligatoriska stoppen i Sydamerikanska städer = 1) katedralen, 2) Plaza de Armas samt 3) presidentpalatset, så var inget upphetsande men vi fick tips om att det fanns en linbana även här. Eftersom vi har fått smak på linbanor efter La Paz var vi naturligtvis tvungna att testa den.

Den gick upp till San Cristobal-kullen, där det - förutom en fantastisk vy över Santiago - bl a finns en 22 meter hög staty av Jungfru Maria (och en jättestor stol!).


Ner tar man sig med fördel med bergbanan.


Då hamnar man i stadsdelen Bellavista, där de flesta husen är målade i starka färger. Bellavista lär vara populär bland studenter, antagligen för att det ligger en pub/bar var tionde meter.



Imorgon bär det iväg på en tur till vindistriktet Maipo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frusen födelsedag

Jag har så mycket att göra just nu att jag inte ens hinner rapportera om det! Men igår lyckades jag ta en paus för att fira Maries födelseda...