torsdag 1 juli 2021

Torsdagstur


Det har ju varit dags för Annelis och min årliga utflykt och den här gången bestämde vi oss för att hänga runt Annelis födelseort Åtvidaberg. Något nätverk som heter Gör Åtvid hade gjort det lätt för oss genom att införa något de kallar Torsdagsturen och t o m ritat en karta man kan följa. 

Men vi vände på hela turen och började bakifrån med nr 14 - Mor & Dotter i Falerum.

 
Och för att inte behöva åka tillbaka samma väg vi kom, så bestämde vi oss för att hoppa över nr 13 och i stället åka direkt till Åtvidaberg. Keramikfabriken (nr 10) var tyvärr stängd, så det fick bli Emma G:s Saker och Ting (12) först och sen åkte vi direkt till Villa Baro för lite lunch.


Där hade de fullt ös men lyckades skaka fram ett bord till oss ändå. Maten var riktigt god och personalen trevlig så där vill jag nog äta fler gånger.


Efter lunchen åkte vi till Mormorsgrufvans Antik & Inredning (9) men där var det tvärstängt och inte en människa så det var bara att åka vidare... mot Trädgårn i Bersbo (6). Trädgården var verkligen fin och de hade en liten loppis de höll på att plocka fram saker men vi hade ju nyss ätit lunch så vi orkade inte med någon gofika, tyvärr!

I stället passade vi på att se oss om lite i Bersbo. Jag hade inte en aning om att det fanns koppargruvor där!


Det visade sig att ingen av oss hade någon signal på telefonerna när vi lämnade Bersbo, vilket betydde att vi gissa vägen till gårdsbutikerna nr 3, 4 och 5. (Nr 5, Kungsviks gårdsbutik, fick vi veta inte var öppen ändå). Utan GPS:en gick det inget vidare så vi hamnade i Björsäter istället. Men där fanns ju Nostalgikvarnen. Den var ju väldigt trevlig men lite dyr. Dessutom hittade jag tre saker jag ville ha men de ingick alla i skylten och var inte till salu. Typiskt!

Men den var som sagt trevlig att gå omkring i och jag passade på att träna på selfies. (Jag tycker jag börjar bli bättre på dem)


Vi hade kunnat åka tillbaka till gårdsbutikerna men vi bestämde oss för att åka hemåt i stället. Vi kanske kan ta en tur till dem i slutet av semestern, i augusti. Torsdagsturen verkar finnas fram till 26/8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägenhetsbilder

Ni vet hur man alltid vaknar och är skitsnygg i håret samma dag som man har bokat frisörbesök? Exakt samma var det när jag kom hem från mäkl...