fredag 6 augusti 2021

Kultur med kalas?


Utsvulten på kultur som man är så här efter 18 månaders pandemi, vill man ju gå på så många aktiviteter som möjligt medan man kan - så Maria och jag köpte biljetter till något som hette Klassiskt Kulturkalas på Löfstad slott. Det marknadsfördes på hemsidan som "I år bjuder vi därför under tre sommarkvällar på ett klassiskt kulturkalas där vi i konsertform bjuder på klassiska sånger, texter och andra överraskningar" och en bild från en tidigare Molière-uppsättning. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men det var nog inte den märkliga och röriga soppa som det visade sig vara.

För det första, när det står att det ska vara "på" Löfstad slott, fick åtminstone jag intrycket av att det skulle vara inomhus. Men se det var det inte. Maria och jag hade alltså inte med oss några jackor eller varma tröjor och höll på att frysa ihjäl så fort solen gick ner bakom huvudbyggnaden.


Det fanns ingen som helst röd tråd under ... ska vi kalla det "föreställningen". Det var lite Taube här, lite Gärdestad där, några dikter och lite allsång (eller "körsång" som det påstods vara) till Bellman i en enda röra. Dessutom förstod jag aldrig varför en person var utstyrd i polyesterklänning och syntetperuk när de andra hade diverse vardagskläder på sig.

 

Som tur var visade det sig bara vara en timme, så efteråt rusade vi till bilen och satte på värmen och bestämde oss för att åka och äta någonstans. Valet föll på Dubbel Dubbel, där ingen av oss hade varit förut. 

Där beställde vi in en smakmeny - Yangtse - som bestod av lite varierande smårätter. Maten var helt OK men efter de senaste dagarnas svullande på våffelstugor och Himmelsby fick den knappast jorden att röra sig.


Kort sagt har jag haft större upplevelser, både kultur- och smakmässigt, men det var trevligt att umgås lite med Maria och nu har vi ju ytterligare en "kommer du ihåg?"-anekdot att dra fram utifall vi får slut på samtalsämnen någon gång i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...