torsdag 21 april 2022

Löfstad revisited

 
Det är lite extra kul när man får se något man sett otaliga gånger förut från en ny vinkel, så att säga. Som Löfstad slott, t ex, där jag är minst en gång om året och ibland mer. Idag fick jag se det med utgångspunkt från textilierna som finns där - och det gav en ny dimension till det man redan kände till.

"Bland garner, trådar och färdig textil – Alma Blomberg visar Löfstads textila skatter" - en guidad visning ur textilnördens synpunkt. Husmamsellen Alma Blomberg visade runt och berättade om de olika tygerna, broderierna mm på slottet.

Man fick se underbara dukar och damaster...

 
...broderimönstren som användes av damerna...

 
...och höra historierna om de olika möbeltygerna. Jag blev minst sagt förvånad över att höra att den bleka möbeln i förgrunden från början faktiskt var rosa- och lilamönstrad innan den blev solblekt. 


"Mamsell Blomberg" var dessutom en oerhört påläst och kunnig guide som gjorde upplevelsen ännu bättre.

Det är så skönt att man kan börja göra sådana här saker igen efter kulturöknen under pandemin! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Movement

Jag börjar nästan bli lite orolig. För andra gången i rad valde jag en pastellfärg till naglarna. Förra gången Luxio Marina och idag föll j...