torsdag 7 mars 2024

Visualiseringscenter

Det är alltid något nytt man kan roa sig med på Visualiseringscenter! Idag var Kulturföreningen där för en guidning och det var så roligt att leka med den nya stadsutställningen att vi höll på att att inte komma längre än dit.

 
Men vi slet oss därifrån till slut och kunde gå vidare till andra intressanta utställningar, t ex den om kroppen. Där kunde man lära sig hur en hjärna fungerar.

 
Jag hade inte heller varit på Wadströms Exploranation (nyord?) Laboratory tidigare.

 
Och väl där blev vi alla helt fascinerade över den interaktiva jordgloben. Intressant (och lite läskigt!) att få se hur t ex klimatet har förändrats de senaste 20 åren - och hur det förväntas ändras under de kommande 20 åren.


Man kan även räkna ut själv hur mycket CO2 man är skyldig till att släppa ut i atmosfären genom det man äter och dricker.

En liten tröst var det i alla fall att en kopp te (som jag ju gärna dricker) ger mindre CO2 än ett glas rött vin (som jag ju inte dricker). Det uppväger med lite tur något annat miljöbrott jag säkert begår. (Te är för övrigt bättre för miljön än kaffe enligt samma simulering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pingstafton på torpet

Det var Pingstafton och Linda och jag var inbjudna till det söta lilla torpet någonstans i närheten av Ödeshög. GPS:en kunde inte hitta adre...