onsdag 11 februari 2009

Dagens rea-fynd

Jag har surfat runt lite bland olika bloggar för att se om jag kunde hitta några bra idéer att sno och jag har upptäckt att även i bloggar som inte egentligen handlar om kläder och mode, prånglar bloggare då och då in något plagg de tycker är speciellt.

Därför har jag bestämt mig för att lansera en ny kategori, nämligen "Dagens rea-fynd" (och då menar jag "dagens" mer som en intention än en absolut sanning). Här tänkte jag presentera mina fynd och samtidigt skriva ut vad de kostat mig, så att jag verkligen kan känna mig duktig.

Först övertalade jag en arbetskamrat att ta några kort på mig på jobbet idag, så att jag skulle kunna visa upp kläderna i arbete så att säga, men jag gör mig inte på bild. Så det blev Signe - min gamla trettiotals-provdocka som har stått och samlat damm i ett hörn de senaste femton åren - som fick ställa upp och modella. Det här hade alltså jag (och Signe!) på mig idag:

Mockakjol LOGG, från H&M, 174 kronor (halva reapriset!).
Topp Stockhlm, från MQ, 199 kronor (också halva reapriset, tror jag)

Och till detta hade jag mitt absoluta favoritfynd den här rean (och de senaste fem åren!), nämligen TA-DAA!!!

Mockastövlar Ecco 475 kronor! (halva reapriset)

Vad säger ni om det, va?! Jag får en så varm känsla i hela kroppen när jag kommer hem med ett riktigt fynd och den känslan stannar ofta kvar så länge plagget/skorna/väskan osv finns kvar. Varje gång jag plockar fram det, eller bara ser det hänga i garderoben, minns jag den underbara känslan av att ha gjort ett fynd!

För några år sedan hittade jag ett sådant där "Testa dig själv"-formulär i någon tidning hos tandläkaren eller frissan, ni vet de här i stil med "Har du och din hund ett sunt förhållande?", "Passar du och dina gardiner ihop?" osv. Det här speciella testet hette "Är du farligt shoppingberoende?" eller något sådant och frågorna var i stil med:

  • Känner du tillfredsställelse när du har köpt något? (Oh jaaaa!)
  • Händer det att du köper något av impuls eller för att pigga upp dig? (Ja, är det något konstigt med det?)
  • Har det hänt att du handlat något du inte hade råd med och sedan får leva på vatten och bröd resten av månaden? (Bara någon gång varje månad)

...osv i sjutton eller så frågor till. Efter ett tag började jag känna mig orolig men tack och lov klarade jag mig när frågorna...

  • Händer det att du känner ångest efter ett impulsköp? (Kan man det?)
  • Önskar du ibland att du tänkte efter mer innan ett köp? (Vad är det för idiot som har konstruerat det här testet egentligen?)

... dök upp, så jag slapp krypa iväg till terapisoffan. Sedan dess gör jag aldrig de där testen i veckotidningar. De är säkert konstruerade av någon sur gammal gubbe som inte har köpt en ny kostym sedan han konfirmerades. Vad f-n vet de om livet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tji fick vi

Nu när jag inte betyder garanterad undergång för Dolphins så fort jag visar mig på en basketmatch längre, har ödet tydligen hittat ett nytt ...