måndag 9 maj 2022

Balkongliv

Här staplas erfarenheterna på varandra, minsann! Efter att ha mått lite bättre i fredags efter mitt äventyr i torsdags, så kroknade jag helt plötsligt på eftermiddagen och mådde dåligt och var yr hela lördagen och halva söndagen igår. Och helt plötsligt på eftermiddagen igår (Det är lite skumt att alla förändringar verkar hända på eftermiddagarna mellan kl 15 och 17!) började jag piggna till lite igen. Så jag hade gott hopp om att vakna som i morse och må riktigt bra - men nix! 

Jag mådde sämre och lyckades – under över alla under – få tag i vårdcentralen! Så jag har varit där idag igen (jag fick åka ambulans eftersom jag inte orkade ta mig dit själv, så nu kan jag bocka av det också). Den här gången tog de fler prover och jag hade väldigt låga värden D-vitamin, tydligen.

Så, teori nr 1 (min favorit) är akut D-vitaminbrist. Doktorn ordinerade minst fyra timmar på balkongen varje dag (hon sade "Tänk sanatorium!"), vilket inte är så kul som det låter för en sån som mig som inte gillar sol och värme. Jag stod ut en timme idag men det ska bli mulet imorgon, då kanske jag står ut bättre. I bästa fall kan jag ta ut datorn och sitta och jobba på balkongen (Jag sjukskrev mig på 50% för att hinna med att sitta på balkongen) och jag får dra ut yogamattan och lägga mig på golvet under en filt i värsta fall. 

Utsikten från "sanatoriet"!
 

Som tur är hade jag fått en Allers av Maria så jag kunde lösa lite korsord.

 
Jag har även köpt D-vitamindroppar (såna man ger till barn) och en vitamindryck med D-vitamin som jag ska tanka upp mig med. Jag inbillade mig att jag kände mig lite bättre en stund förut efter att jag tagit droppar och druckit vitamindryck, så jag håller tummarna för att det är det.

Teori nr 2 är sub-klinisk något (infektion?) – vilket verkar vara ett litet elakt virus som sitter och bråkar någonstans i kroppen men som inte syns på vanliga prover. Den ska i så fall antagligen gå över av sig själv inom tre-fyra veckor! (Så den hoppas vi inte på). Den glada nyheten är att hjärtat inte verkar må sämre än förut och även att man inte tror det är Covid-19, såvida jag inte har lyckats mutera fram en egen variant.

Så nu håller jag tummarna och tårna ännu hårdare för att det här eländet tar slut snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndagsbrunch med shuffleboard

  Så här en vanlig söndag i april kan det vara trevligt att hitta på något roligt - gärna något som innefattar mat. Och då är ju söndagsbrun...