torsdag 2 december 2021

Snö - och ännu mera läsning

Hurra, snö! Det blev genast mycket ljusare och finare att gå till jobbet i morse. (Och svanarna är lika fina i snö!)


Och när jag kom till jobbet låg det en julbok och en godistomte från Kulturföreningen i mitt fack. Tomten överlever nog inte till jul (förmodligen inte ens till i kväll) men boken tänkte jag läsa under ledigheten i mellandagarna.
 

För snart är det jul! 🎄

tisdag 30 november 2021

Nördläsning

Jag har gått och väntat på en bok från Amazon sen i augusti och den verkar aldrig komma. De har skickat flera brev där de beklagar att den är försenad men att de hör av sig så fort de kan skicka den men jag har inte fått reda på vad problemet är. Någon på jobbet sa att det råder brist på papper att trycka nya böcker av i Storbritannien och att det är därför den inte kommer. Det låter inte riktigt klokt i mina öron men det kanske stämmer - det är en helt nyutgiven bok jag väntar på och "gamla" böcker (=redan tryckta) som jag beställt verkar inte ha några problem att komma fram.

Så, in väntan på att min efterlängtade nya bok ska dyka upp, har jag fått hem några "gamla" nörd-böcker att hålla mig sysselsatt med så länge.

 
De kom snabbt nog, så det kanske stämmer det där med bristen på papper - även om det låter liiite märkligt...

måndag 29 november 2021

Fika och fynd

I somras var Anette, Maria och jag och fikade på Le Croissant och tyckte det var så trevligt att vi kom överens om att gå dit och fika en tråkig dag i november också. Och helt plötsligt upptäckte vi att november nästan var slut, så det var dags för det där fikat.

Jag lyckades dock få tag i en tid för vaccination mot säsongsinfluensan på eftermiddagen (det var inte lätt att hitta en tid, ska jag säga), så jag hade lite tid att slå ihjäl innan det var dags att fika. Och som vanligt när jag har tid att slå ihjäl i närheten av affärer, så shoppade jag lite.

Först ut var en bomullsblus från Stenströms på Johnells Outlet. Den har kostat 1399kr men var av någon anledning nedsatt till 399kr. Skaplig rabatt, tyckte jag, men när jag skulle betala den frågade killen i kassan om jag är medlem och det är jag ju (Jag är medlem överallt!). Då försvann ytterligare 131kr från priset på något sätt, så den slutade på 268kr. Jag fattade aldrig riktigt vad som hände men jag tänker inte klaga!

 
Sedan passerade jag Åhléns, där jag hittade en keps (jag har ju fått för mig att jag passar i keps) som var nedsatt med 70% från 199kr, alltså blev det 60kr för den.

 


Dessutom hade Maria med sig en täckkjol som hon inte behöver och som hon inte ville ha betalt för till mig och den blev jag jätteglad för.

 

Egentligen kan man nästan säga att jag fick en hel outfit för 328kr. Så skulle alla dagar vara...

Och dessutom var den grillade kyckling och feta-mackan på Le Croissant jättegod (för att inte tala om halloncheesecaken efteråt), så det var ett riktigt trevligt sätt att pigga upp en tråkig novemberkväll på.
 

söndag 28 november 2021

Julkul i Kalmar

Dags för första julmarknaden för året. Och det bar av söderut! Lite förvånande började landskapet utanför tågfönstret se ut så här efter Linköping:

 
Jag började hoppas på en vit julmarknad i Kalmar också men - trots att det var svinkallt när vi bytte tåg i Alvesta - så försvann snön strax före Kalmar och det blev grönt igen...

Väl framme i Kalmar - efter en ganska lång tågresa - var vi lite hungriga, så vi bestämde oss för att börja med lunch. Och eftersom det finns en trevlig restaurang på slottet så fick lunchen bli där.

 
Det var även ganska skönt att värma sig efter den ganska kyliga promenaden från stationen. Och gott te hade de där också!

 
Sedan gav vi oss i kast med själva julmarknaden! Vi började i matboden.

 
Jag var inte så lite sugen på att köpa korv när den var så här tjusigt upplagt men bestämde mig för att inte köpa någon mat alls, eftersom det var en lika lång tågresa hem sen. Men visst ser det gott ut!

 

Faktum är att jag inte köpte någonting alls på julmarknaden. Men för mig är julmarknader mer en upplevelse än ett shoppingtillfälle (faktiskt!). Maria däremot, köpte lite julklappar och presenter.

 
Vi hade hoppats på att de hade guidade visningar på slottet men det visade sig att de bara hade en - och den missade vi med en kvart. Så tyvärr blev det ingen visning. (Vad är det för idéer att bara ha EN visning per dag på en julmarknad!?)


Så vi gick in till stan och letade reda på Kullzénska caféet som jag varit på en annan gång och fikade istället. Vi behövde ju stärka oss inför tågresan hem...


Vid det laget var det ju redan mörkt och på vägen till stationen vände jag mig om och såg att Kalmar är fint även i mörkret!


Nästa vecka blir det förhoppningsvis en ny julmarknad!

torsdag 25 november 2021

Svart-vit torsdag

Man måste ju vara både blind och döv och ligga i koma för att missa att Black Week pågår just nu. Själv är jag faktiskt inte så upphetsad. Rea-haj som jag är har jag full koll på utbudet och - tro mig - rabatterna är inte speciellt (eller alls) mycket bättre än i vanliga fall. 

Därmed inte sagt att jag inte har fyndat lite... Den här supersnygga schackrutiga jackan från Mango (via Boozt) klickade jag hem mer eller mindre övertygad om att den skulle vara för liten men den sitter faktiskt perfekt. Och den stora överraskningen är att ärmarna är precis lagom långa - det är jag inte bortskämd med, ska jag säga.


Den kostade 647,28kr, nedsatt först med 10% från 899kr och sen med några extra 20-25% Black Week-rabatt. 

Imorgon är det ju Black Friday, så vi får se vad för slags fynd som görs då...😉

onsdag 24 november 2021

MIni-Sybarit

 
Jag upptäckte att jag hade en bonuscheck på Sandströms som går ut imorgon, så igår efter jobbet tog jag en sväng dit på väg till min massage-tid. Min tanke var att i värsta fall köpa ett par strumpor eller liknande bonuschecken om jag inte hittade något annat jag ville ha.

Men jag hittade något annat jag ville ha! Lite otippat sålde de spelet Sybarit i två storlekar till nedsatt pris och jag fastnade för den lilla versionen. Den kostar i vanliga fall 299kr men var nedsatt till trevliga 99kr. Med bonuschecken blev det 49kr och det får man väl se som ett fynd!


Hursa, vadå? Om de hade några kläder därinne som jag ville ha? Ingen aning, jag blev så bortkollrad av att se Sybarit att jag fullständigt glömde bort att kolla resten av butiken...

tisdag 23 november 2021

Tomtar på loftet?

 
Nu på förmiddagen när jag satt och jobbade hemma började det låta från taket och skuggor dök upp ovanför takfönstren. "Tomten!", tänkte jag - "Redan!" Och jag som inte har hängt upp julstrumporna och ställt fram gröten ännu...

Men, närmare inspektion visade på att det bara var några nissar som inspekterade taket - antagligen utsända av Tomten så att han vet att taket håller för både honom och alla renarna. (För att inte tala om alla julklappar jag ska få!)

måndag 22 november 2021

Kyligt

 
Snacka om tajming! Precis före helgen fick jag hem den här fina ullhalsduken från Becksöndergaard (via Booztlet) och idag var det minusgrader när jag gick till jobbet. Som om det vore uträknat...

Den kostade 275kr, nedsatt från 1000kr, så det får man nog räkna som ett reafynd som heter duga!

Niclas matskola, lektion 3

Sista lektionen i Niclas matskola för terminen och på menyn stod Potatispaté med dubbelpanerad kycklinginnerfilé och paprikasås. Magister Ni...